Nazi roofkunst - Lezing door Standaard journalist Geert Sels
Op donderdagavond, 6 juni om 19.30 u spreekt Standaard-journalist Geert Sels over de Belgische kunstwerken die door de nazi’s geroofd werden en die al of niet terugkeerden naar hun wettige eigenaars.
Na acht jaar opzoekingswerk in binnen- en buitenlandse archieven schreef Geert Sels over dit onderwerp een boek dat ruime internationale belangstelling kreeg.
De lezing, door de schrijver, gaat door in Hotel Abbey, Kerkeblokstraat 5. Na de lezing wordt er een drankje aangeboden en kan er nog wat nagepraat worden.
Inschrijven kan door overschrijving van 15 euro op rekening van Davidsfonds Grimbergen BE39 4366 1141 6119 met vermelding van naam en aantal personen.
Na acht jaar archiefwerk in binnen-en buitenlandse archieven schreef Standaard-journalist Geert Sels ‘Kunst voor das Reich’. Dat is het eerste boek waarin de geschiedenis van de nazi-roofkunst uit België in al zijn aspecten wordt beschreven. Het werd snel vertaald in het Frans (‘Le trésor de guerre des nazis’) en er verschenen artikels in Le Monde, The Guardian, NRC Handelsblad en Journal des Arts.
In de lezing vertelt hij over de trafieken langswaar belangrijke schilderijen van Memling, Van der Weyden, Jordaens en Cranach ons land verlieten. Aan de hand van beeldmateriaal en archiefdocumenten wordt duidelijk hoe privéverzamelaars, kunsthandelaars en grote veilinghuizen meegingen in het nazi-programma.
Na de oorlog keerden sommige schilderijen terug naar ons land. De meeste vooraanstaande Belgische musea hebben kunstwerken die ooit in nazi-Duitsland waren. Hun herkomst is onopgehelderd. Na de publicatie van ‘Kunst voor das Reich’ kregen enkele Belgische musea een claim om schilderijen terug te vragen. Over welke schilderijen gaat het? En waarom worden ze teruggevraagd? En hoe reageert de overheid daarop?
Dé ontdekking is dat veel kunst uit België via een omweg naar nazi-Duitsland werd gebracht. Daardoor zijn er nog altijd schilderijen in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Tsjechië, zelfs Jekaterinenburg die na de oorlog naar België hadden moeten terugkeren. Waar hangen de Colijn de Coter en de Frans Francken die Hermann Goring in Hotel Métropole in Brussel kocht? En de Belgische Memling die Hermann Göring bij zich had toen de Amerikanen hem arresteerden, waar zou die naartoe zijn?
Voor deelname aan deze lezing kan u inschrijven door betaling van €15 op de rekening van het Davidsfonds Grimbergen BE39 4366 1141 6119 met vermelding “Lezing + aantal personen”.
Graag inschrijven voor 30 mei.